Shape

ניקוי וחיטוי מטבחים תעשייתיים

המומחים לניקוי וחיוטי מטבחים תעשייתים

Shape

שמירה על ניקיון המטבח התעשייתי הנה בעלת חשיבות רבה, שכן היא מאפשרת לעובדי המטבח לעבוד בצורה הגיינית ובטוחה, ולקהל הלקוחות או הסועדים לתת אמון בעסק או במוסד שמספק לו מזון.

מה ההבדל בין ניקוי לחיטוי?

למרות שהתוצאה עשויה להיראות זהה, הניקוי הוא תהליך של הסרת לכלוך או חומר אחר ממשטחים באמצעות חומר ניקוי ומים, ואילו החיטוי מסיר או מצמצם ככל הניתן הימצאות חיידקים ומיקרואורגניזמים אחרים, כך שהמשטחים יהיו בטוחים לעבודה.

חיטוי נדרש בכל משטח שבא במגע ישיר עם המזון במהלך הכנתו או הגשתו, וכולל את כלי האוכל, כלי העבודה והציוד הנדרש, כלי האחסון וכו'. על מנת לחטא באופן יעיל חיוני לנקות תחילה את המשטחים.

כיצד מתבצע ניקוי וחיטוי מטבחים תעשייתיים?

ראשית נציין, שמשטחי עבודה חייבים להיות נטולי נקבוביות, כלומר משטחים שלא סופגים או אוגרים מים ונוזלים אחרים, שומן וחלקי מזון.

קיימות הנחיות חד- משמעיות באשר לאופן חיטוי משטחים במטבחים תעשייתיים, שנועדו למנוע סכנות כימיות, פיזיקליות וביולוגיות כמו הרעלת מזון, זיהום נגיפים וטפילים (סלמונלה, הפטיטיס…). שלבי העבודה מתחלקים ל- 6:

  1. ניקוי מראש של כל שאריות המזון מהמשטחים ושטיפה במים.
  2. הסרת שומנים ושאריות מזון במים חמים וחומרי ניקוי, השריית משטחים וכלים במידת הצורך.
  3. שטיפה במים חמים להסרת חומרי הניקוי ושאריות אחרות.
  4. חיטוי להשמדת כל המיקרואורגניזמים.
  5. שטיפה נוספת של כל המשטחים והציוד.
  6. ייבוש מלא של כל המשטחים והציוד.

על מנת להבטיח חיטוי כלי אוכל וסכו"ם יש להשתמש במים חמים, שהטמפרטורה שלהם נשארת קבועה ולא יורדת מ- 80 מעלות צלזיוס.

חשוב לציין:

משטחים ומכשירים שונים דורשים חיטוי בתדירות שונה, אולם מכשירים לחיתוך בשרים, עופות או דגים, קרשי חיתוך, סכינים, מכשירים לקיצוץ ירקות וכדו' דורשים חיטוי לאחר כל שימוש.

שימוש בטוח בחומרי חיטוי

חומרי החיטוי עשויים להשתנות בהתאם לצורך, אך מרביתם מחייבים שטיפה לאחר השימוש בהם.

בין חומרי החיטוי הנפוצים בשימוש במטבחים תעשייתיים נמנים חומרים על בסיס כלור, חומרים על בסיס יוד ותרכובות אמוניום.

על מנת להבטיח את יעילות החומרים הללו יש לוודא שהמשטחים נקיים משאריות מזון, שנעשה שימוש בכמות מספקת של חומרי חיטוי ובהתאם להוראות היצרן, ושחומרי הניקוי מאוחסנים בצורה בטוחה בהתאם להוראות היצרן ומדוללים נכון לשימוש המיועד להם.

 

שמירה על מטבחים נקיים ומחוטאים דורשת גישה שיטתית ומערכתית. אנו ממליצים ליצור לוח זמנים עבור כל עבודת ניקיון שנדרשת במטבח ולהגדיר את אופן ביצוע הפעולות על מנת להבטיח יעילות ובטיחות מרביים.