Shape

ניקוי וחיטוי פסי יצור

מפעלי הייצור עשו דרך ארוכה מאוד מאז המהפכה התעשייתית. הם השיגו רמה גבוהה מאוד של חידושים טכניים, ותנאי העבודה לעובדים השתפרו מאוד. אף על פי שאזורי העבודה במפעלים לא תמיד נמצאים תחת עיני הציבור, הם זקוקים לתחזוקה מקצועית לטובת בריאותם ובטיחותם של העובדים, לטובת בריאות ובטיחות הצרכנים ולטובת ביצועים טובים יותר של המפעל. התחזוקה הזו כוללת סדר, ניקיון וחיטוי, כאשר לכל חלק במפעל דרישות ייחודיות. במאמר נתמקד בפסי הייצור של המפעלים השונים.

למה חשוב לנהל הליכי ניקיון וחיטוי באופן מסודר ועקבי?

החשיבות של תכנון הליכי ניקיון יומיומיים, שבועיים וחודשיים חכמים תוך שמירה על רמת בטיחות ובריאות מספקת במקום יכולה לעזור להימנע מהעבודה התובענית והאתגרים הנובעים מניקיון שמתבצע רק לעיתים רחוקות או באופן לא תדיר. 

אסור לשכוח שכל סוג של לכלוך או שאריות ופסולת שלא פונו עלולים להפוך למפגע בטיחותי ותברואתי. לדוגמה, שפיכה יומיומית ורגילה של שומן ונוזלים אחרים המשמשים לייצור, או אפילו אבק או לכלוך פשוטים עלולים לגרום לעובדים להחליק ולמכונות בפס הייצור לפתח תקלות ופגמים שונים, שעלולים לפגוע בפרודוקטיביות המפעל ולהוות מפגע בטיחותי לעובדים ולצרכנים.

פתרונות ניקיון יעילים מסייעים לתעשיות לשמור על רמה גבוהה של בטיחות ויעילות בפסי הייצור השונים, להימנע מסכנות סביבתיות ובריאותיות, ובסופו של דבר לספק מוצרים ללא רבב לשוק.

ניקוי וחיטוי פסי יצור מבטיח להימנע ממפגעים סביבתיים

גזים לא מבוקרים, אבק, אדים ועשן הם לרוב תוצאה ישירה של תחזוקה לקויה של המכונות ושל סביבת הייצור שלהן. קו ייצור צריך תמיד להישמר נקי ותקין. המעברים בין קווי הייצור צריכים להיות נקיים משאריות גרוטאות ולכלוך על מנת להבטיח מעברים בטוחים והיגיינה מרבית.

זו עשויה להיות משימה מאתגרת מאוד, אבל מאוד מועילה.

ניקוי וחיטוי פסי יצור מבטיח להימנע מסיכונים ביולוגיים

בתעשיות מסוימות, אם לא דואגים לפיקוח קפדני, מזיקים, עובשים, פטריות, חיידקים, שמרים ווירוסים יכולים להוות סיכון רציני מאוד לפריון. ניקוי וחיטוי פסי יצור הנו הכרחי על מנת להימנע ממחוללי המפגעים הללו.

בתעשיית המזון או בתעשיית התרופות למשל, יש חשיבות מכרעת לנקות ולחטא את אזור הכנת המזון או התרופות, ואת כל הכלים המשמשים לייצור המוצרים הללו. אלה חייבים להיות נקיים ממפגעים פיזיים, אלרגניים ומחומרים כימיים ומיקרוביולוגיים כדי למנוע סיכונים של זיהום מוצרים וצרכנים או הרעלה.

ניקיון וחיטוי אפקטיביים מתחילים במודעות העובדים

אם אתם רוצים שתהליכי ניקוי וחיטוי מפעלים יהיו אפקטיביים באמת, כדאי שצוות הניקיון יהיה מודע לסיבות ולאחריות שעומדים מאחורי הליכי הניקיון והחיטוי:

  • להפחית את הסיכונים להרעלה, זיהומים, פציעות ומפגעים בריאותיים.
  • להפחית את הסיכונים למפגעים סביבתיים.
  • לשמור על איכות המוצר עד הגעתו ללקוח הקצה.
  • לעמוד בחקיקה המקומית והבינלאומית ובתווי התקן הנדרשים.
  • לעמוד בדרישות הלקוח הספציפיות ובציפיות שלו מהמוצר.
  • להשיג תוצאות טסטים, ביקורות ובדיקות מוצר חיוביות.
  • להגביר את התפוקה המקסימלית של של פס הייצור.
  • לשמור על איכות ותקינות המכשור והמכונות בפס הייצור.
  • להציע לעובדים סביבת עבודה נקייה, היגיינית ובטוחה.
  • לקדם תנאי עבודה בטוחים לצוות העובדים והמבקרים במפעל.
  • למנוע הדבקה של מזיקים והתפשטות של זיהומים.

לא רק פסי ייצור – אזורי תעשייה הניתנים לניקוי

במפעל ישנם אזורים רבים ושונים שיש לשמור עליהם נקיי, מחוטאים ומסודרים, ולכל אחד מהם דרישות ספציפיות לעמוד בהן. הם כוללים רצפות, קירות, תקרות, חלונות, ריהוט וציוד תעשייתי, חללים חיצוניים, מערכות אוורור ומיזוג ועוד. למעשה, השמירה על הניקיון לא שמורה רק לפס הייצור, אלא לכל חלקי המפעל משער הכניסה ועד למשרדי ההנהלה.

עם זאת, לכל חלק במפעל דרישות היגיינה וניקיון ייחודיים, כאשר פסי הייצור למעשה מצריכים הקפדה יתרה.

Shape